Vem är din kund? Hur och var når du den bästa kunden? Hur får du dina kunder att marknadsföra dig?


Den bästa kunden är den som värdesätter det du erbjuder och är villig att betala för det. Att veta vilka kunder man önskar, vad de efterfrågar och i vilka kanaler man bäst kan nå dem är viktiga insikter. När insikterna är på plats är det desto lättare för dig att nå ut med rätt erbjudande, i rätt sammanhang och vid rätt tidpunkt och få valuta för den tid och de pengar du satsar. Vi ger dig gärna stöd i att identifiera din bästa kund, hur du kan arbeta med kundresan och ta fram en marknadsplan. 

En nöjd kund är många gånger den bästa ambassadören för din verksamhet då man gärna lyssnar på rekommendationer från familj, vänner och människor man vill identifiera sig med innan man bokar eller köper något. Därför är det viktigt med ett gott värdskap som kan få dina gäster att prata gott om dig i sina egna kanaler. Vi erbjuder utbildning för dig som vill vässa ditt värdskap.

Var står du idag?

Hur arbetar du med marknadsföring idag? I vilka digitala kanaler är du aktiv? Med hjälp av appen Way2Go kan du på egen hand göra en nulägesanalys inom områdena hållbarhet, digitalisering och internationalisering, som alla är viktiga områden att arbeta med för nå ut med ditt erbjudande till olika målgrupper och marknader. För dig kan det bli ett värdefullt underlag som synliggör vad som är viktigt, vad du gör bra redan idag och vad du kan arbeta vidare med.

Ladda ner appen till din smartphone genom att scanna QR-koden eller klicka på länken.

Mer information om Way2Go hittar du här

Animation av hållbarhet.

Hållbarhet – ett mervärde

Att berätta om sina värderingar och sitt arbete med hållbarhet kan ge en konkurrensfördel. Håll det enkelt och berätta om vad ni gör, varför och hur det kommer kunden till nytta. Det kan till exempel vara att ni samarbetar med lokala matproducenter eller tipsar om hur man kan resa till er på ett hållbart sätt. Det kan få kunden att känna sig delaktig och bidrar till något positivt genom att välja ditt erbjudande.

Jag vill veta mer!

En animation.

Det digitala skyltfönstret

Du har mycket att vinna på att synas i flera digitala skyltfönster och det finns en del du kan göra direkt. På visitdalarna.se kan du kostnadsfritt lägga upp dina evenemang och en profilsida för din verksamhet. Om du har ett bokningssystem kan du koppla det till bokningskanaler som visitdalarna.se, booking.com, Expedia, Get Your Guide eller Viator. Ta också ägarskap över din företagsprofil på Google och Tripadvisor och var aktiv i de sociala kanaler där dina kunder finns.

Jag vill synas på visitdalarna.se!

Animation av internationalising.

Ta hjälp internationellt

Det kan vara nog svårt att nå ut till svenska kunder, så för att ta ytterligare ett steg ut i världen kan Visit Dalarna vara en värdefull partner och ”dörröppnare”. Om ditt erbjudande är moget för export finns flera möjligheter till marknadsföring genom bland annat våra digitala kampanjer och kontakt med internationella researrangörer. Vi bjuder även in utländska researrangörer och journalister till visningsresor som blir värdefulla skyltfönster för Dalarna och enskilda företag. 

Jag vill nå ut i världen!

Få stöd och rådgivning

Som partner till Visit Dalarna kan du boka rådgivning med våra affärsutvecklare. Tillsammans tar vi fram en  plan utifrån dina behov och ambitioner där Visit Dalarna eller våra samarbetspartners kan ge dig stöd inom de områden som du vill prioritera. Du får tillgång till kunskap om branschen, trender och efterfrågan samt konkreta verktyg, kunskapsseminarier, utbildning och inspiration som kan vara till hjälp under din utvecklingsresa.

Jag vill boka ett möte med en affärsutvecklare

Jag vill bli partner